Play Video

Vikarskolen er et digitalt læringsunivers med online kurser, målrettet vikarer i grundskolen. Kurserne klæder vikarerne på både fagligt og pædagogisk, med simpel teori og konkrete værktøjer til at håndtere vikartimernes udfordringer.

Målet er at udvikle vikarernes kompetencer, så de kan bidrage positivt til elevernes læring og trivsel i undervisningen.

43 % af alle vikarer er studenter.

Kilde: “Vikardækning i folkeskolen” af VIVE, 2019

KOM I GANG MED VIKARSKOLEN

Vil du gerne opkvalificere dine vikarer og sikre en god undervisning, så er Vikarskolen løsningen for din skole. 

Hvis du har spørgsmål om priser,  indhold og andet, så kontakt os gennem formularen eller ring til os direkte på 42 40 92 25. 

Vi glæder os til at høre fra dig. 

KORT OM VIKARSKOLEN

Pædagogik

Vi trækker altid på den nyeste forskning på området, når vi præsenterer vikaren for simpel teori og omsætter den til konkrete pædagogiske værktøjer, vikaren let kan overføre til egen undervisning.

Relevant indhold

I Vikarskolens online kurser bliver vikaren præsenteret for relevante og vigtige teorier, der omsættes til praksis i form af konkrete cases og vikarens handlemuligheder.

Learningbank

Learningbank er vores samarbejdspartner på Vikarskolen. De leverer platformen, der gør det muligt at vores indhold kan skille sig ud med kreative læringsløsninger, der sikrer, at vikaren husker indholdet og lader det forankre sig i praksis.

Casebaseret læring

Vi anvender fiktive cases fra skoleverdenen, som vikaren aktivt skal tage stilling til og reflektere over. Anvendelsen af cases gør læringen virkelighedsnær og relaterbar for vikaren.

Refleksion

Vikaren skal løbende tage stilling til cases og bevare refleksionsspørgsmål. På den måde reflekterer vikaren over, hvordan den nye viden kan omsættes og anvendes i egen praksis.

Kurser på vej

Kursuskataloget udvides løbende i Vikarskolen, og i pipelinen er der lige nu kurser om motivation og elever med særlige behov. Der udvikles hele tiden på nye kurser, med afsæt i vores viden om både skolernes og vikarernes behov.

Didaktiske redskaber

Gennem kurserne indføres vikaren i en didaktisk tankegang, der klæder denne på til at facilitere en gennemgående struktur for undervisningen samt sætte faglige mål for eleverne.

Certifikat

Når vikaren har gennemført kurserne i Vikarskolen, får man et certifikat, som det er muligt at vise i forbindelse med fremtidige ansættelser og i andre relevante sammenhænge.

Varighed

Kurserne er estimeret til en 1 time, men det er muligt at tage kurserne i det tempo, der passer den enkelte. Kurserne kan tilgås hvor som helst og når som helst, og det er altid muligt at genoptage kurset, hvor man slap.

KORT OM VIKARSKOLEN

Pædagogik

Vi trækker altid på den nyeste forskning på området, når vi præsenterer vikaren for simpel teori og omsætter den til konkrete pædagogiske værktøjer, vikaren let kan overføre til egen undervisning.

Relevant indhold

I Vikarskolens online kurser bliver vikaren præsenteret for relevante og vigtige teorier, der omsættes til praksis i form af konkrete cases og vikarens handlemuligheder.

Learningbank

Learningbank er vores samarbejdspartner på Vikarskolen. De leverer platformen, der gør det muligt at vores indhold kan skille sig ud med kreative læringsløsninger, der sikrer, at vikaren husker indholdet og lader det forankre sig i praksis.

Casebaseret læring

Vi anvender fiktive cases fra skoleverdenen, som vikaren aktivt skal tage stilling til og reflektere over. Anvendelsen af cases gør læringen virkelighedsnær og relaterbar for vikaren.

Refleksion

Vikaren skal løbende tage stilling til cases og bevare refleksionsspørgsmål. På den måde reflekterer vikaren over, hvordan den nye viden kan omsættes og anvendes i egen praksis.

Kurser på vej

Kursuskataloget udvides løbende i Vikarskolen, og i pipelinen er der lige nu kurser om motivation og elever med særlige behov. Der udvikles hele tiden på nye kurser, med afsæt i vores viden om både skolernes og vikarernes behov.

Didaktiske redskaber

Gennem kurserne indføres vikaren i en didaktisk tankegang, der klæder denne på til at facilitere en gennemgående struktur for undervisningen samt sætte faglige mål for eleverne.

Certifikat

Når vikaren har gennemført kurserne i Vikarskolen, får man et certifikat, som det er muligt at vise i forbindelse med fremtidige ansættelser og i andre relevante sammenhænge.

Varighed

Kurserne er estimeret til en 1 time, men det er muligt at tage kurserne i det tempo, der passer den enkelte. Kurserne kan tilgås hvor som helst og når som helst, og det er altid muligt at genoptage kurset, hvor man slap.

STYRK VIKARERNES KOMPETENCER

Nicklas Kany, stifter af Substy og MentorDanmark, fortæller, hvorfor vi bør klæde de mange ufaglærte vikarer på til vikargerningen. 

NUVÆRENDE KURSER

KURSUS I KLASSELEDELSE

Hvordan bliver man en god leder af klassen, når man flere gange dagligt træder ind i et nyt klasselokale uden forudgående kendskab til eleverne og til dagens indhold?

Kurset i klasseledelse tager fat i den udfordring med relevante teorier, modeller og konkrete redskaber, som vikaren kan bruge i praksis. 

Underviser: SVEND ERIK SCHMIDT

KompetenceR I:

INDHOLD

KURSUS I FAGLIG FORMIDLING

Kurset i faglig formidling omhandler forskellige elementer af det at være en dygtig formidler og underviser. På kurset præsenteres vikaren for simpel teori og konkrete redskaber til at blive bevidst om egen fremtoning og kommunikation, efterfulgt af specifikke tests og refleksionsspørgsmål.

Underviser: SABRINA VITTING-SEERUP

KompetenceR I:

INDHOLD

KURSUS I KONFLIKTHÅNDTERING

Hvordan mægler man mellem to elever i indbyrdes konflikt? Og hvordan balancerer man sin opmærksomhed mod en enkelt konfliktsøgende elev og resten af klassen i undervisningen? Det er de to perspektiver, vi beskæftiger os med i Substys online kursus om konflikthåndtering i skolen.

Underviser: Carina Louise Pedersen

vikaren får indsigt I:

INDHOLD

KURSUS I DIDAKTIK

Hvordan skaber man god undervisning, når man flere gange dagligt træder ind i en ny klasse uden forudgående kendskab til eleverne og til det faglige indhold? Det arbejdes der med i kurset ”Didaktik”, der tager afsæt i Lektionshjulet og en forståelse af, hvordan man som vikar kan facilitere den gode opstart, gennemførelse og afslutning af enhver lektion.

Underviser: Carina Louise Pedersen

vikaren får indsigt I:

INDHOLD

KURSUS I RELATIONSKOMPETENCE

De positive relationer i skolen er afgørende for elevernes læring og trivsel i hverdagen. Men hvordan kan man som vikar skabe gode relationer til elever, man møder i en enkelt lektion, og måske kun ser sporadisk igen herefter? Det guides vikaren til i kurset ”Relationskompetence”, der handler om at møde elevernes behov og selv agere det gode eksempel.

Underviser: Carina Louise Pedersen

vikaren får indsigt I:

INDHOLD

FAQ OM VIKARSKOLEN

Hvordan kan jeg komme i gang med kurserne?

Du kan kontakte os på telefon 71 96 07 15 eller via formularen herunder, hvorefter vi tager en indledende dialog om jeres behov, og hvordan din skole kommer bedst i gang med platformen.

Skal jeg være ansat som vikar for at kunne tage jeres kursus?

Kurserne er målrettet vikarer i grundskolen til opkvalificering af bestemte kompetencer, men du kan også tage kurserne som lærer eller pædagog eller i det tilfælde, at du søger job som vikar.

Hvem er underviser på kurserne?

Underviserne er fageksperter inden for deres respektive felt, og de er alle erfarne formidlere i hver deres fagområde. Der er bl.a. en taletræner, der har vundet prisen som: ”Verdens bedste taler”.

Hvilke devices kan jeg tage kurserne på?

Kurserne kan tilgås på alle slags devices og er tilgængelige på alle tidspunkter, der passer dig.

Skal jeg købe andre af jeres produkter for at få adgang til Vikarskolen?

Nej, du kan sagtens købe licenser til kurserne uden at have købt vores andre løsninger. 

HVAD SIGER BRUGERNE

Vikarskolen giver vikarerne en ballast og klæder dem på til at kunne træde ind i klasserummet"
Annette Conrad
Vikardækker, Solvangsskolen Farum
”Jeg lærte blandt andet, hvordan man kan strukturere undervisningen ved at sætte klare mål for, hvad der skal ske i de timer, man har klassen, så det bliver tydeligt for eleverne, hvad vi skal lave og hvad jeg forventer af dem.”
Nikolaj Jensen
Vikar, Solvangsskolen

Cookies politik

På vores website bruges cookies til at huske dine indstillinger, statistik og personalisering af indhold og annoncer. Denne information deles med tredjepart. Ved fortsat brug af websiden godkender du cookiepolitikken. Læs mere her