I dette første modul stiller vi skarpt på, hvordan man som vikar kan udnytte selv de få, dyrebare minutter, man har på sin vej fra en lektion til en anden, til at forberede sig mentalt på at træde ind i klasselokalet og fange elevernes opmærksomhed. Vi ser også nærmere på, hvordan man kan vinde sig tid i opstartsfasen til at orientere sig i det materiale, man måske lige har fået udleveret.
I dette modul dykker vi ned i opstartsfasen. Her handler det om, hvordan vikaren på en hensigtsmæssig måde kan få præsenteret sig selv og skabt en relation til eleverne samt koblet eleverne til det faglige indhold og involveret dem i dagens plan.
I modulet om gennemførelsesfasen præsenteres vikaren for måder at skabe variation og flow i undervisningen. Derudover få vikaren kendskab til to universelle undervisningsaktiviteter, der kan bruges på tværs af klasser og fag, og derfor kan tages direkte med ud i vikarens egen undervisning.
Afslutningsfasen er, ligesom opstartsfasen, en del af undervisningen, vi kan være tilbøjelige til at overse. I modul fire dykker vi ned i vigtigheden af en god afslutning med konkrete råd til, hvordan vikaren samler op og evaluerer dagens undervisning.